Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ), isli yelkovan kuşundan ilham alarak insansız hava araçlarının daha uzun süre havada kalabilmesi amacıyla yeni kanatlar geliştirdi.
KTÜ Makine Mühendisliği Bölümü’nden öğretim üyesi Mehmet Seyhan ve ekibi, KTÜ Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) biriminin desteğiyle “İsli Yelkovan Kuş Türünden Esinlenerek Düşük Reynolds Sayılarında Çalışan İHA’larda Kullanmak Maksatlı Kanat Tasarımı” projesini yürütüyor.
Aerodinamik ve Rüzgar Enerjisi Araştırma Laboratuvarı’nda yürütülen araştırmalar kapsamında, İHA’ların havada daha uzun süre kalabilmesi için yelkovan kuşunun kanat yapısı derinlemesine incelendi.
Plastik malzeme kullanılarak üretilen konsept kanatlar, yapılan aerodinamik testlerde başarılı sonuçlar elde etti.
Seyhan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, İHA’ların havadaki kalış sürelerini ve enerji verimliliğini artırmak üzere çeşitli projeler geliştirdiklerini belirtti.
Yelkovan kuşunun uzun süre uçabilme yeteneğinden esinlendiklerini kaydeden Seyhan, “Bu kuşun kanat yapısının, düşük Reynolds sayılarında çalışan İHA’larda nasıl kullanılabileceğine yönelik bir konsept tasarıma yönelik çalışmalar gerçekleştirdik.” şeklinde konuştu.
Seyhan, projede elde edilen bilgilerin daha büyük hava araçları için de uygulanabileceğine dikkat çekerek, “Yelkovan kuşunun kanatlarının konseptine yönelik belirli aşamaları tamamladık. Tasarım aşamasında kanatların üst kesitlerini alarak üç boyutlu tasarım programları ile bunları modelledik. Daha sonra, tasarladığımız modellerin hızlı prototiplerini 3D yazıcılar ile ürettik.” ifadelerini kullandı.
“Yaptığımız bu çalışma doğanın taklidi”
Seyhan, doğadan ilham alarak çalışmalar yaptıklarını belirterek, “Bu çalışma, doğanın taklidi niteliğindedir. Doğada gözlemlediğimiz her türlü nesne, canlı veya cansız varlıktan ilham alarak aerodinamik sorunların çözümüne yönelik çalışmalar yürütüyoruz.” dedi.
Projede yer alan araştırma görevlisi Abdussamed Yıldız, yaptıkları özgün çalışmalara dikkat çekti.
Yıldız, projede üç boyutlu çizim programlarından faydalandıklarını ve sözlerini şöyle sürdürdü:
“Yaptığımız tasarımlar sayesinde kanatlardan alacağımız performansı artırmayı hedefliyoruz. Üç boyutlu çizim programları aracılığıyla belirli hesaplamalar yaptıktan sonra bunların tasarımları 3D yazıcılarda gerçekleştiriliyor. Tasarlanan kanatlar, uygun hale getirildikten sonra model test aşamasına geçiyor.”